zaterdag 1 oktober 2011

Miramar Airshow

Vandaag zijn we naar de Miramar Airshow geweest. Dit is een jaarlijkse vliegshow, die plaatsvindt op de MCAS Miramar luchtmacht basis. Deze ligt vlak bij ons in de buurt, ongeveer 5 km naar het zuiden. Gelukkig is dit geen active basis, want die straaljagers maken een herrie, daar is de Cargolux van vliegveld Beek een snorfietjes bij. Leuk weetje: op deze basis is de film Top Gun opgenomen. Nee, Tommie was er vandaag niet bij... (tot teleurstelling van Marie-José)


We hebben  vandaag geleerd, dat we meer geduld moeten hebben. We hebben er ruim 2,5 uur over gedaan om bij onze stoelen te komen.
Eerst stonden we in een file naar het terrein. Daarna krijg je willekeurig een parkeerplaats toegewezen. En dan is het ver lopen naar de show. Onderweg nog twee keer een tas-controle, en voila, 2.5 uur later zit je op je stoel.
We waren al wat later vertrokken dan gepland (omdat er eerst een nog veel langere file stond), maar toen we op ons plekje zaten, begon het laatste onderdeel al na 18 minuten. Fijn ja. Maar, het programma liep flink uit, dus hebben we nog heel wat van de show gezien. (overigens hebben we al een groot deel van de vliegtuigen van het ochtend programma gezien, vanuit onze tuin!)












Het hoogtepunt van de show waren de 'Blue Angels'. Ik had er nooit van gehoord, maar dit blijkt een van de beste stunt teams ter wereld te zijn. Volgens wikipedia (online, niet M.W.): "De Blue Angels (ook bekend als Navy Flight Demonstration Squadron) is een vliegdemonstratieteam van de United States Navy. Het team werd opgericht aan het einde van de Tweede Wereldoorlog en is daarmee 's werelds eerste officiële vliegdemonstratieteam." Ze vliegen in 6 F/A-18 Hornets. Voor een leuk promo filmpje, zie (link).

Ik dacht, het allemaal wel. Ik hoor de laatste tijd veel te vaak, dat in Amerika alles het beste van de wereld is, dus ik had mijn bedenkingen.

Maar, ik heb met open mond staan kijken. Wat een geweldige stunts. Ze vliegen vlak voor je langs, met 4 vliegtuigen naast elkaar. En dan zit er geen 5 meter tussen de verschillende vliegtuigen.
En een stunt waarbij twee toestellen recht op elkaar afvliegen, en pas op het laatste 'even op hun zijkantje vliegen' om elkaar te passeren. Werkelijk fantastisch. Don't try this at home!

Het publiek ging uit zijn dak. We hadden gelukkig mooie plaatsen en konden alles goed zien. uhhh, behalve Bram. Het boeide hem niet zo. Die was allang blij dat we dropjes hadden meegenomen.
Iedereen kijkt naar links naar de vliegtuigen, en Bram... naar het vogeltje.

Grote camera, kleine ......?
Ik had geprobeerd om met mijn digitale zak cameraatje wat foto's te nemen. Maar, na een paar pogingen begreep ik waarom iedereen met mega-vergroot-lenzen liep te zeulen. Ik dacht eerst dat die mannen wat te compenseren hadden.
Maar, wie niet waagt, wie niet wint. Ik heb geprobeerd om met mijn camera een foto door mijn verrekijker te nemen. Dan denk je "dat kan toch helemaal niet, Timur". Jawel, dat kan wel, zie de foto's met een ronde rand... (William, ik zal jou deze optische opstelling maandag wel even uitleggen)




Ere-rondje van de Blue Angels (door mijn verrekijker-camera)

Diamand formatie, met 2 rechtop en 2 op zijn kop

1 opmerking:

  1. I know I nearly choked on my lunch the first time I heard it, but it still gave me a good laugh "Volgens wikipedia (online, niet M.W.)"

    BeantwoordenVerwijderen